A NEXT-E konzorcium és az Európai Unió 252 gyors és ultragyors elektromos jármű töltőállomás telepítéséről szóló megállapodást írt alá

2017.11.09

A NEXT-E projekt keretében 222 több szabványt is támogató gyors és 30 ultragyors, elektromos jármű (e-jármű) töltésére alkalmas töltőállomást telepítenek hat közép-kelet-európai országban a fő közlekedési útvonalak mentén.

Az EU keretében ez a projekt az eddigi legnagyobb ilyen jellegű beruházás, melynek összértéke 18,84 millió euró.

A NEXT-E hálózat interoperábilis rendszerként működik majd a hat kohéziós országban és összeköti ezeket a nyugat-európai e-jármű hálózatokkal, így létrejön az EU egészét lefedő, elektromos járművek töltésére alkalmas infrastruktúra.


Tallinn, 2017. november 9.– Fontos mérföldkőhöz érkezett az e-mo és Európa közlekedésének fejlődése. A Tallinban megrendezett Digitális Közlekedési Napon a NEXT-E Konzorcium támogatási megállapodást írt alá az INEA-val (Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynökség). Ennek értelmében hat közép-kelet-európai országban alakítanak ki elektromos jármű töltőállomás-hálózatot: Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Szlovéniában, Horvátországban és Romániában.

2017 júliusában jelentette be az Európa Tanács, hogy a NEXT-E elektromos jármű projektje 18,84 millió euró társfinanszírozásban részesül az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) program keretében. Ennek révén 222 darab, több szabványt is támogató gyors (50 kW) és 30 darab ultragyors (150–350 kW) töltőállomást telepítenek a maghálózat és a TEN-T közlekedési folyosók mentén.  A projekt segítségével, először válik lehetővé a hosszú távú utazás közúton, tisztán elektromos energiával az érintett hat kohéziós országban, miközben megvalósul az összeköttetés a szomszédos országok hálózataival is.

A NEXT-E projekt az energia-, az olaj- és gázipar négy vezető nagyvállalata és autógyártók egyedülálló együttműködése egy olyan átjárható és minden szabványt támogató e-jármű töltőállomás-hálózat létrehozása érdekében, amely életképes alternatívát nyújt a benzin- és dízelmotoros közlekedéssel szemben.

A konzorcium az E.ON csoport vállalataiból (a Zapadoslovenská energetika Szlovákiában, az E.ON Cseh Köztársaság, az E.ON Hungária és az E.ON Románia), a MOL Group vállalataiból (az összes résztvevő ország leányvállalatai), a horvátországi Hrvatska elektroprivreda-ból (Szlovénia és Horvátország), a Nissanból és a BMW-ből áll.

Jelenleg az e-jármű töltőállomások területi eloszlása nem egyenletes, néhol túl sűrűn, máshol túl ritkán helyezkednek el, ami megnehezíti az utazások tervezését. A NEXT-E projekt ezt az állapotot kívánja rendezni egy olyan költséghatékony és átgondolt rendszer kialakításával, amely megteremti a teljes mértékben elektromos energián alapuló, zökkenőmentes és kényelmes, hosszú távú utazás feltételeit. Ezen felül, a projekt a már máshol bevált tapasztalatok átadásával segíti azokat az országokat, ahol még gyerekcipőben jár az e-jármű használat, mint például Románia és Magyarország. Az interoperabilitás és a teljes lefedettség érdekében a projekt több, már folyamatban lévő CEF társfinanszírozással megvalósuló programmal együtt valósul meg, mint például az ULTRA-E, az EAST-E és a FAST-E.

A tervek szerint, két fázisban történik majd meg a gyorstöltők és az ultragyors töltők telepítése: az előbbi munkálatai 2018-ban, az utóbbié 2019-ben kezdődnek el, hogy az új generációs, hosszú utakra is alkalmas elektromos járművek igényeit is kielégítse a rendszer. A program, a tervek szerint, 2020-ban fejeződik be.

„A NEXT-E politikai értelemben is egy kiemelkedő fejlesztési projekt, amely rendkívüli erőforrásokat igényel az ipari szereplőktől, ösztönzést és anyagi támogatást az Európai Bizottságtól. Mindezeken túl, a többi projekttel való szoros együttműködés is elengedhetetlen, hiszen ez biztosítja, hogy a projekt az egész Európai Unióban maximálisan ki tudja fejteni a hatását, és megvalósuljon egy hálózatokon átívelő közlekedési folyosó. A távolabbi célunk az, hogy lehetővé tegyük a felhasználók számára az alternatív üzemanyagokkal történő közlekedést az Unió teljes területén” – mondta Herald Ruijters, az Európai Bizottság befektetésekért és az innovatív és fenntartható közlekedésért felelős osztályvezetője

„Büszke vagyok arra, hogy az EU és az INEA támogatni fogja ezt a projektet, amely előre lendíti az e-mobilitás ügyét Kelet-Közép-Európában. Azzal, hogy 252 töltőállomás létesül, amelyek közül 30 kifejezetten nagy kapacitású lesz, az Unió legfontosabb közlekedési hálózata egységesül, a piac még nyitottabbá válik, ami számos előnnyel jár majd a lakosság számára” – mondta Dirk Beckers, az INEA Innovációért és Közlekedési Hálózatokért felelős ügynökségének igazgatója az aláírási ceremónián.

A Next-E programról

A NEXT-E projekt egy olyan egyedülálló kezdeményezés, melynek keretében az energia-, az olaj- és gázipar több, vezető szerepet betöltő vállalata működik együtt autógyártókkal annak érdekében, hogy egy átjárható, minden szabványt támogató elektromos jármű töltőállomás-hálózatot hozzanak létre a maghálózat és a TEN-T közlekedési folyosók mentén. A konzorcium az E.ON Group vállalataiból (a Zapadoslovenská energetika Szlovákiában, az E.ON Cseh Köztársaság, az E.ON Magyarország és az E.ON Románia), a MOL Group vállalataiból (az összes résztvevő ország leányvállalatai), a horvátországi Hrvatska elektroprivreda-ból (Szlovénia és Horvátország), a Nissanból és a BMW-ből áll.

A NEXT-E projekt keretében 222 db, több szabványt is támogató gyors (50 kW) és 30 db ultragyors töltőállomást (150–350 kW) telepítenek a Cseh Köztársaság, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia és Románia területén. A program a tervek szerint 2020-ban fejeződik be, az interoperabilitás érdekében több, már folyamatban lévő CEF társfinanszírozással megvalósuló programmal együtt.

Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynökség (INEA) – A Transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T EA) utódja, amely az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) és egyéb kapcsolódó programok megvalósítását segíti.


Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) – Az EU egyik kulcsfontosságú pénzügyi eszköze, amely a nagyteljesítményű, fenntartható és hatékonyan összekapcsolt transzeurópai hálózatokat támogatja a közlekedés, energia és digitális szolgáltatások területén.


Transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) – Az uniós közlekedési infrastruktúrával kapcsolatos politika, amelynek célja, hogy az összes tagállamban integrált hálózattá alakítsa át az európai közutak, vasutak, belvízi utak, repülőterek, belvízi és tengeri kikötők és vasúti-közúti terminálok rendszerét, ezzel javítva a regionális és a nemzeti közlekedési infrastruktúrák közötti interoperábilitást.